Saturday, January 25, 2014

Svenska böcker = populäraste recensionerna

Jag vet inte hur det funkar med andra bloggdomäner, men med Google's Blogger så får man viss besöksstatistik som bl. a. innefattar vilka inlägg som är populärast. Både den senaste dagen, veckan, månaden och vilket som blivit mest läst överhuvudtaget. Jag kikar lite där ibland och just nu är sex stycken av de nio populäraste recensionerna faktiskt böcker av svenska författare.

Så här ser listan ut:

  1. Det är så logiskt alla fattar utom du - Lisa Bjärbo
  2. De skandalösa - Simona Ahrnstedt
  3. Blunda och Hoppa - Sarah Dessen
  4. Dansar Elias? Nej! - Katarina Kieri
  5. Lögnen på femte våningen - Do van Ranst
  6. Avgrundens änglar - Magnus Nordin
  7. Beautiful Creatures - Kami Garcia & Margaret Stohl
  8. Sandor slash Ida - Sara Kadefors
  9. Från Holmes till Sherlock - Mattias Boström
Det är alltså bara tre av nio böcker som är skrivna av utländska författare. Jag gissar att populariteten svenska böcker vs. utländska böcker beror antingen på att A) de flesta engelska böckerna redan är så pass stora och kända när de kommer till Sverige att man inte behöver googla dem eller B) att det finns andra och kanske bättre recensioner på engelska till de utländska böckerna men inte till de svenska.

Varför tror ni att det är så här? Någon teori? :)

Något annat jag märkt är att en hel del skolklasser verkar läsa Sandor slash Ida och Dansar Elias? Nej! och försökt fuska sig till svaren på läsläxorna. I alla fall om man ska dra slutssatser från sökorden blogger påstår att folk har googlat. Jag brukar få en hel del "hade de kunnat göra det annorlunda Sandor slash Ida" och "vem skriver Elias brev till Dansar Elias nej" och alltid minst tio på samma dag. Vet inte om det är roligt eller lite sorgligt att de försöker googla sig till svaren, men jag kan inte direkt klandra dem.

No comments:

Post a Comment