Thursday, May 30, 2013

Bloggträff på Bonnier Carlsen

Var på bloggträff hos Bonnier Carlsen i Stockholm i tisdags! Lite läskigt kändes det kanske, för jag har aldrig gjort något sådant tidigare och visste inte vad jag hade att förvänta mig. Men det var precis som vad folk brukar berätta: alla bokbloggarna är jättesnälla. Och inte bara bloggarna, utan också författarna och de som arbetade på förlaget!

Magnus Nordin och Maria Nygren var där och snackade om sina kommande böcker; Avgrundens Änglar och Fjärde Riket. Det var väldigt intressant, speciellt att höra om hur bokidéerna blev till och researchen de gjort. Ser redan fram emot att läsa båda två.



Sedan snackade förläggaren en del om två böcker som översatts till svenska och som släpps ungefär nu (till skillnad från de svenska som släpps i höst) och det var Två eller tre saker jag glömde berätta för dig av XX och.... Cassandra Clares Stad av Skuggor!

Till alla fansen av den senare boken kan jag avslöja att den svenska boken inte är exakt likadan som orignalet - och inte bara tack vare översättningen. Nej, dels har Cassandra Clare själv valt att ändra en del saker hon inte var så nöjd med längre, så små grejer kan vara ändrade. Men de svenska förläggarna lyckades dessutom hitta ett "logiskt fel" i boken som ingen sett tidigare! Tyckte det om något var ganska coolt.



Sedan var väl de här bokomslagsidéerna ganska häftiga. Jag hade ingen aning om att det gjordes så många versioner av omslagen och att det framemot slutet görs så yttepyttesmå ändringar.  

Det var som sagt jättetrevligt och jag hoppas verkligen att jag får träffa fler bokbloggare snart!

No comments:

Post a Comment