Friday, March 20, 2015

Den unga eliten - Marie Lu

Jag är Adelina Amouteru, viskade vålnaderna till min far och en korus av röster formulerade mina fulaste och mest hatiska tankar. Mitt hat. Jag tillhör ingen. I natt svär jag att jag kommer sätta mig över allt som du någonsin har försökt lära mig. Jag kommer att bli en kraft som den här världen hittills aldrig har skådat. Jag kommer att få så stor makt att ingen kommer att våga skada mig igen.

Adelina tillhör den unga eliten, de som överlevt blodfebern och utvecklat övernaturliga förmågor. Men hennes kraft är dödlig och inuti gömmer sig ett stort mörker som kan komma att avgöra om hon får leva eller inte. Fångad emellan Teren Santoro som svär på att utrota alla elitärer, och Enzo Valenziano, som vill åt rikets tron måste hon göra allt för att skydda sig själv och sin syster.

Omdöme: Jag var ju inte helsåld på Lus hajpade Legend-serie, men nu med Den unga eliten har jag helt klart hoppat på tåget! Berättelsen är spännande, karaktärerna fängslande och man ville hela tiden verkligen (och ibland VERKLIGEN INTE) veta vad som skulle hända näst.

Valet av berättarperspektiv, som växlade mellan Adelinas första person och korta inblickar i övriga karaktärers liv genom tredje person tyckte jag verkligen om. Det kändes fräscht, gjorde att man slapp förvirring, och gav bättre inblick och förståelse.

Det enda jag egentligen inte gillade med Den unga eliten är på samma gång det som gjorde att jag verkligen tyckte om den: det är en sådan där bok där allting som kan gå fel faktiskt går outhärdligt fel. Kändes det som. En sådan bok fungerar bara om man verkligen bryr sig om karaktärerna, och med tanke på hur många gånger jag blev tvungen att lägga ifrån mig boken och tänka "nej, nej, nej, nej!" så har Lu verkligen lyckats.

Slutet innehöll också en minnesvärd twist och cliffhanger inför nästa bok. Summan på kardemumman var väl egentligen att jag nu längtar tills den släpps, det känns som om jag måste få veta om det som hintas faktiskt kommer att hända, och hur det i så fall kommer bli!

Betyg: Verkligen rekommenderat - Den unga eliten har verkligen allt jag skulle kunna önska av en dystopi/fantasy och jag känner på mig att serien kommer att bli en ny favorit. Läs den!

Den unga eliten 

2 comments:

  1. Åh! *lägger till på läslista* Gillade inte heller riktigt Legend, men ska absolut prova denna!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hoppas att du tycker om den! Jag måste erkänna att jag skumläste en hel del sidor i den (pga överkänslighet när allt såg ut att gå åt skogen, haha) men speciellt början och slutet tyckte jag verkligen om! :)

      Delete