Monday, March 23, 2015

(Fler) Tips på novelltävlingar

Häromveckan fick jag ett till tips på en hemsida som håller koll på olika skrivtävlingar landet runt. Den är faktiskt nästan mer aktivt uppdaterad än de jag hittat tidigare, och väldigt tydlig med vilka datum det gäller (med andra ord enkel att hålla koll på!).

Hemsidan är Eva Ulleruds Skrivarlyan här.

Det verkar vara ett stort intresse för erotik bland annat, men jag tycker personligen att Vilja förlags tävling (de söker manus till lättläst roman för vuxna) är mest lockande. När man skriver lättläst måste varje mening trots allt vara mycket mer uttänkt och kärnfull - och så är temat spännande.



En berättelse handlar ju om en konflikt, så hur ska man få in en känsla av glädje och välbefinnande på så få tecken och samtidigt göra det så spännande att man hela tiden vill läsa vidare... det låter som en rolig utmaning!

(Hint: Jag och min kompis har faktiskt en idé med liten twist som vi jobbar på till just den tävlingen. Men vi får se hur det blir ;))


3 comments:

  1. Hej Amanda!

    Tack snälla för att du peppade mig att inte läsa sista sidan av "Insurgent" i förväg! Jag lyckades!!!!! Det är första gången på ... ja, jag vet inte om det någonsin har hänt. Och det är tack vare dig! :) Gillade den förresten väldigt mycket. Och ja, det var en rejäl vändning, men jag är en sådan där som alltid misstänker att inget ska vara som man tror (och jag misstänker alltid att alla karaktärer ska göra något som man inte förväntar sig), så jag blev inte jätteöverraskad. Men boken är ju inte sämre för det!

    Jamen visst vore det häftigt att skicka in ett lättläst manus! Jag är också väldigt sugen på det men vi får se om jag hinner få ihop något. Skriver automatiskt ganska lättläst så jag funderar på att bara skriva till lite på en lång novell jag har. Fast det är ju inte så bara ... Får se hur det går. Men jag håller absolut tummarna för att du skickar in!

    Ha det bra! Kramelur!

    ReplyDelete
    Replies
    1. Hej!

      Jag minns inte om jag blev överraskad eller inte (det blev jag säkert!) men det som framförallt gjorde intryck på mig var att Roth valde att röra sig utanför mallen för YA dystopierna och ta sitt koncept längre än vad jag hade förväntat mig. Helt revolutionerande var det ju knappast, men ändå!

      Och ja, verkligen! Vi hade en planeringsdag igår så nu gäller det bara att få det på papper också... ;) Hoppas att du också skickar in! Spännande om du kan mixtra med något du redan har :)

      Kramelur!

      Delete
  2. Svar: Den tanken slog mig faktiskt aldrig när jag läste, att slangen skulle kunna vara påhittat. Kände mig mest väldigt, väldigt gammal som inte kände igen några av orden. Låter faktiskt mer logiskt att det skulle vara påhittat och såhär i efterhand känns det ju väldigt dumt att jag inte tänkte på det själv, haha ^^

    ReplyDelete