Saturday, April 25, 2015

Liebster Award

Jag har taggats av Filippa på Countlessbooks och Hannah från Drawreadandtakeaphoto att göra Liebster Award. Tack så jättemycket, båda två! :D


Regler:


Länka tillbaka till personen som nominerade dig
Svara på frågorna som du fick av personen som nominerade dig
Nominera 11 andra bloggar med färre än 200 följare 
Gör 11 frågor till dem som du nominerar
Meddela de nominerade via sociala medier/bloggar




Filippas frågor:

Böcker som skulle bli perfekta filmer/TV-serier enligt dig?

Det är en svår fråga! Jag tror att Vampire Academy-serien skulle bli en suverän TV-serie. Annars skulle det vara jätteroligt att se Simona Ahrnstedts En enda natt som kortare SVT TV-serie? Jag menar, en hunk till kille, fina bikaraktärer, spännande setting i finansvärlden... jag kan lätt se det!

Den senaste boken du gav 5 utav 5 stjärnor?

Åh, jag vet inte riktigt! Om Vicious fortfarande är favorit (känner att jag behöver läsa om den för att kunna veta säkert) så är det den, annars All the Bright Places!

Your favorite book covers at the moment?



Två karaktärer från olika böcker som skulle göra ett perfekt par?

Gud vilken svår fråga! Jag brukar nog inte tänka på bok-crossovers så mycket. Ska klura lite!

Din favorit bokserie? Försök att bara välja EN!

Harry Potter! (Ofc)

Din favorit stand alone?

Den frågan är OÄNDLIGT mycket svårare. Det finns så otroligt många! Men ja, kanske The Fault in Our StarsFangirl eller Jag ger dig solen?

Rättelse: Det är nog faktiskt Stephenie Meyers The Host. Älskar den boken.

En bok du trodde du skulle älska, men inte gjorde?

Marie Lus Legend och, just nu, Marisha Pessls Special Topics in Calamity Physics. Efter min störtförälskelse i hennes andra bok hade jag aaaaalldeles för höga förväntningar på debuten. Tråkigt :/

Om du kunde hänga med en fiktiv karaktär, vem skulle du välja?

Seth Clearwater från Twilight (han är en sån urgullig solstråle!), Hermione Granger från Harry Potter eller Cath från Fangirl om det är bokkaraktärer.

Annars  Quicksilver (Evan Peters-version eller Aaron Taylor Johnsons, vilken som!), Captain America eller Loki. Yes please!

Din favorit genre?

Contemporary och urban fantasy tror jag! Det är i varje fall de jag läser mest :)

Har du någonsin läst en bok som "totally blew your mind"? Vilken/Vilka?

Night Film utav Marisha Pessl! Den är fe-no-me-nal. Jag ger dig solen var också en rejäl upplevelse.

Hur många böcker vill du läsa i år?

Har satt åttio som mål på Goodreads men siktar i smyg på hundra ;)

Hannahs frågor:

Vad läser du just nu?

Kickar utav Staffan Cederborg. P.g.a. lässvacka går det låååångsamt, men den verkar bra so far. 

Om du skulle få skriva en egen bok om precis vad som helst, vad skulle du välja att skriva om? Ex. Vilken typ av bok och vilken handling? Tjock/tunn?

Vilken rolig fråga! Jag skriver ju hela tiden, så tänkte bara nämna tre projekt jag håller på med för tillfället: en superhjältehistoria (för att ja, jag älskar superhjältar) med en speciell twist, en contemporary i Jenny Jägerstedt-stuk och så skriver jag på en sorts dystopi med min kompis!

Vilken bok har varit mest efterlängtad för dig genom tiderna? Varför?

Nu var det läääääängesen, men väntan på sista Harry Potter-boken var nog väldigt speciell. Man ville ju att den skulle komma NU, NU, NU!!! samtidigt som man inte ville läsa den alls eftersom allt skulle ta slut.



Favoritcitat från en bok?

Finns otroligt många! Men tyvärr ingen jag kommer på precis nu och vet inte vart mitt anteckningsblock tagit vägen... (suck). 

Var skulle du helst vilja jobba? På ett bibliotek, ett bokförlag eller i en bokhandel?

Jag har försökt få jobb på bokhandel faktiskt (har dock inte lett någonvart... haha) men jag har också prao:at på bokförlag och det var så otroligt roligt att jag lätt kan tänka mig att jobba på ett sådant ställe om jag får chansen.

Om du fick välja 3 egenskaper (eller eventuell kraft) från 3 olika bokkaraktärer som du själv skulle vilja ha, vilka skulle det bli?

Egentligen skulle jag väl ha superhjältekrafter á la Marvel, men annars... Levi från Fangirls förmåga att prata med och le mot alla han möter, Hermione Grangers förnuft och lojalitet, Meggie från Bläckhjärtas förmåga att prata karaktärer till liv/kliva in i böcker!



Vilken eller vilka bokkaraktärer känner du igen dig själv mest i?

Cath från Fangirl! Vi delar samma kärlek för fandoms, att skriva och vår familj och också de lite tråkigare sidorna, som social anxiety m.m. Hoppas att jag också drar ut på äventyr och träffar en Levi när jag kommer upp i college-åldern...

Vad drömmer du om i livet?

Att bli författare! Men också att skaffa familj, att bli riktigt riktigt kär, plugga i USA, skaffa hund och kanske starta ett bokcafé. Det vore så himla mysigt.

Om du inte skulle blogga om böcker, vad skulle du vilja blogga om då? 

Filmer kanske? Haha. Eller kanske en sorts fandomsida där jag skrev en massa fanfiction eller något. Fast antagligen skulle jag nog inte blogga alls i sådana fall.


Har du någon vana när du läser? T. ex. att du måste sitta i en viss fåtölj, dricka något eller äta något speciellt? Eller gör du något speciellt medan du läser?

Ingenting jag kan komma på! När jag var yngre kunde jag läsa böcker hursomhelst, varsomhelst, närsomhelst (till exempel medan jag gick, vilket inte är jättesäkert, eller på högljudda ställen) men nu krävs det viss koncentration ;)

Sista frågan, vilka är dina favoritbloggar?

Finns HUR MÅNGA SOM HELST! Helt ärligt. Älskar Beates, Carolinas, Annas (och Annas), Hannahs, Elviras, Emmas, Filippas, PetrasAlbas, Klaras och säkert flera till som jag bara glömt skriva!

Fast bloggdrottningen är förstås Simona Ahrnstedt. Kan nog inte leva utan hennes blogg. 


Så, det var alla frågor! Här kommer mina:

  1. Beskriv boken du läser just nu med tre ord!
  2. Vilken film skulle du vilja läsa som bok?
  3. Lånar Hannahs fråga: Vad skulle du vilja skriva en bok om?
  4. Om du var fast på en öde ö och fick ta med dig en fiktiv karaktär som sällskap, vem skulle du välja?
  5. Finns det någon karaktär du önskar du kunde gå "tillbaka i tiden" och ge ett råd till? (T. ex. Draco Malfoy tidigt i Harry Potter-serien) och vad skulle du säga?
  6. Vilken bok önskar du att du skrivit?
  7. Om du fick ta en karaktär och placera den i en annan värld än dess egen (alltså i en annan bok) vem skulle du välja och var skulle du stoppa honom eller henne?
  8. Finns det något fiktivt djur, eller varelse, du skulle vilja ha som husdjur?
  9. Vad är det bästa med att läsa?
  10. Vilket land skulle du vilja läsa mer böcker om/från?
  11. Om du fick leva efter ett citat ur en bok, vilket skulle det vara?
De allra flesta har redan gjort den här taggen, men jag tänkte nominera Emma från Hundraböcker och Hannah (du skrev att du kunde tänka dig att göra den en gång till med nya frågor, så varför inte!) lite speciellt. Och så klart vem som än vill göra den :)

No comments:

Post a Comment