Friday, April 3, 2015

An Abundance of Katherines - John Green

"The problem exactly is that she dumped me. That I'm alone. Oh my god, I'm alone again. And  not only that, but I'm a total failure in case you haven't noticed. I'm washed up. I'm former. Formerly the boyfriend of Katherine XIX. Formerly a prodigy. Formerly full of potential. Currently full of shit."

Colin Singleton är ett före detta underbarn på väg att troligtvis inte bli ett geni och har just blivit dumpad av sin nittonde flickvän. Dessa tre faktorer försätter honom i en sorts för tidig medelålderskris (underbarn är alltid lite snabbare i utvecklingen). Hans bästa vän Hassan föreslår då att de två ska ut på en road trip. Med ambitiösa planer hamnar de i en håla som kallas Gutshot där de träffar Lindsay och Hollis, får ett överbetalt jobb och lär sig några hemligheter om livet.

Omdöme: Personligen tror jag att det här kan vara min favorit John Green efter TFiOS. Jag gillar verkligen att den bryter ut från resten av hans produktion och vågar stå för sig själv - väldigt många av hans böcker går trots allt i nästan exakt samma tema. Men här var det nytt och fräscht och ändå lika skickligt.

En rolig detalj i An Abundance of Katherines är fotnoterna i boken. De förstärker den vetenskapliga känslan (och därmed Colins personlighetsdrag och sätt att tänka) samtidigt som det ger känslan av att författaren själv, på sätt och vis, är med en i läsningen. Jag tolkar i varje fall det som att fotnoterna är John Green och inte Colin Singleton, vilket som funkar eftersom boken är berättad i tredje person.

Något jag älskar med John Green är att han är så otroligt smart när han skriver. Det finns så många små detaljer i hans böcker jag bara älskar. När de vistas i totalmörker under två etapper i den här boken, till exempel, består hela texten bara av dialog. Varje stycke består enbart av repliker och det finns inga beskrivningar eftersom sinnena är till viss del satta ur bruk. Eller det faktum att boken är uppdelad i lika många kapitel som Colin haft flickvänner. Små saker!

Mer om historien så finns det förstås väldigt rolig dialog, charmiga och imperfekta karaktärer och en underhållande "twist". Berättelsen är snabbtuggad och underhållande men det jag njöt mest av var nog John Greens olika fiffiga berättartekniker.

Betyg: Vill du inspireras i ditt skrivande (speciellt för ung vuxen-åldern) rekommenderar jag definitivt den här. Vill du ha en rolig historia om kärlek, vänskap och livet kan jag också definitivt rekommendera den här, speciellt om du är trött på konventionella tonårsberättelser.

An Abundance of Katherines 

No comments:

Post a Comment