Monday, February 2, 2015

Dealing with Dragons - Patricia Wrede

"No proper princess would come out looking for dragons," Woraug objected.
  "Well I'm not a proper princess then!" Cimorene snapped. "I make cherries jubillee and I volunteer for dragons, and I conjugate Latin verbs -- or at least I would if anyone would let me. So there!"

Prinsessan Cimorene har aldrig velat vara så som prinsessor ska vara. Att vara en sykunnig, dansande, blyg prydnad till någon prins lockar henne inte ett dugg - istället vill hon fäktas och lära sig att trolla. Så när hennes föräldrar bestämmer att hon ska gifta sig med Prins Therandil bestämmer hon sig för att följa en talande grodas råd och ger sig ut på ett äventyr. (Svensk titel: Prinsessa söker drake)


Omdöme: En barndomsfavorit! Eftersom den gallrades ut av mitt lokala bibliotek för flera år sedan och inte längre finns i lager på svenska var det åratal sedan jag läste den sist, men fick den engelska utgåvan i födelsedagspresent, så nu har jag läst den igen. Och den var precis så bra som jag mindes den.

Dealing With Dragons har en sarkastisk och underhållande ton, med en tuff tjej i huvudrollen som vågar sticka ut och ifrågasätta normerna. Sättet den är berättad på gör att den kan uppskattas av både den tänkta målgruppen (mellanåldern) och äldre läsare.

Just självständiga och driftiga tjejer är lite utav ett tema i boken, där inte bara Cimorene utan också hennes drake utmanar könsrollerna. Men jag tycker nästan mer om hur Wrede med prinsessan Alionora visat att man kan vara stark och modig och tycka om fluffigt rosa klänningar, skrika när man ser möss, och förlita sig mer på sin snällhet än sin list.

Betyg: Ett fantasyäventyr med drakar, prinsar och prinsessor, berättad med glimten i ögat. Passar perfekt för unga killar och tjejer, men även lite äldre. Påminner mycket om Howl's Moving Castle (sv: Det levande slottet) så tycker man om den rekommenderar jag den här!

Dealing With Dragons

No comments:

Post a Comment