Sunday, November 9, 2014

The Statistical Probability of Love at First Sight - Jennifer E. Smith

Hadley twists her napkin under the table. It occurs to her that she's been referring to him in her head simply as 'The Brit', and so she finally leans across the table, and asks his name.
 "Right," he says, blinking at her. "I guess that part does traditionally come first. I'm Oliver."
 "As in Twist?"
  "Wow," he says with a grin. "And they say Americans are uncultured."

24 timmar, en pojke, en flicka, ett flygplan. Två stundande bröllop. Det här är, om än inte en bok om den statistiska sannolikheten för kärlek vid första ögonkastet, åtminstone en historia om just kärlek vid första ögonkastet. Den innehåller familjedraman, förälskelser, klassiska citat, och en urgullig brittisk kille.


Omdöme: Om du av någon anledning fått för dig att läsa min blogg allra från början, eller råkat läsa några av mina första recensioner från 2012, vet du kanske att jag redan recenserat den här boken förut. Det är faktiskt en av de allra första recensionerna jag någonsin skrivit. Eftersom jag för det mesta skäms lite när jag snubblar på gamla inlägg, och nyligen läste boken för tredje gången (första på engelska) tänkte jag skriva en ny recension.

Jag älskar själva grejen med att boken utspelar sig under 24 timmar, och att det mesta händer på ett flyg. Det ger lite mer magi till något som redan är väldigt spännande. Sedan tycker jag förstås om Oliver också (är uppenbarligen väldigt svag för fiktiva smarta brittiska killar med lockigt hår) och samtalen han och Hadley har. Men nu när jag läser om boken är familjeförhållandena lite utav en favorit. Hadley har lite utav en komplicerad relation med sin pappa, och hans nya, efter att han skilt sig med mamman, och boken handlar om hur hon mer än ett år efter skilsmässan äntligen vågar ta tag i relationen igen. Fint, tycker jag.

Det enda negativa jag egentligen ser med den här boken är att Hadley kan vara lite gnällig ibland. Tjurig och orättvis, sådär. Men den är kort och lättläst, sidorna flyger förbi, så det är inget man behöver oroa sig för. Den innehåller också en hel del flashbacks och minnen, som jag tycker är fina, men som ibland bromsade upp takten lite. Eftersom de delarna utspelade sig nattetid på ett flygplan där alla antingen somnar eller sover gjorde det däremot inte så mycket, utan bidrog mest till stämningen.

Betyg: Mysig, snabbläst, och smidig bok att ta med sig på en semester till exempel. Det passar extra bra om man, som jag, läser den när man reser till London, eftersom det är det karaktärerna gör, men funkar perfekt om man bara vill drömma sig bort också!

The Statistical Probability of Love at First Sight

No comments:

Post a Comment