Saturday, November 15, 2014

Lite "falsk marknadsföring" (blurbs)


Alla vet ju att förlag tenderar att sätta säljande citat m.m. på sina böcker för att hjälpa dem nå ut till så många människor som möjligt. (Ja, jag väljer det perspektivet hellre än att diskutera vad de kan tänkas tjänas mest på...) 

Men ibland slår de där blurbarna m.m. fel. Alla minns väl de otaliga böcker stämplade med: "gillade du XX kommer du älska YY!" där man byter ut XX med valfri bästsäljare från tiden då boken släpps, t. ex. Harry Potter, Twilight eller Hungerspelen. Som i många fall gjort att boken fallit platt eftersom förväntningarna varit för höga.

Tja, häromveckan haulade jag ju ett par böcker, och en av dem var Tape. Jag blev så himla ledsen av texten de använt som blurb (dvs texten som oftast står på baksidan av en bok) eftersom den gav mig helt fel förväntningar! Det var så onödigt, för så bra som jag föreställt mig boken... så bra var den faktiskt, för en gångs skull. Men oavsett hur bra en bok är tar det ett tag innan man kommer över att den faktiskt inte är vad man velat ha när man satt tänderna i boken.

Hela början blev liksom hundratjugo sidor av: när kommer det här in? Jag blev lovad det här i blurben... men vänta det där går ju helt emot det som står i blurben väl? HUR GÅR DET HÄR IHOP EGENTLIGEN?!?

Det är en otroligt fantastiskt formulerad och formsatt blurb i den mån att det var enda anledningen till att jag gick från att bara väga boken i handen och titta på det fina omslaget - till att faktiskt köpa den! Vilket förstås är poängen med en sådan text. Tyvärr den nämner två saker som finns i boken men på ett heeeeelt annat sätt än vad man skulle kunna tro från att bara ha läst blurben.

Först när jag kommit över det (hundratjugo bortslösade sidor av frustration och förvirring...) började jag ta boken för vad den faktiskt är. Och då tyckte jag väldigt, väldigt mycket om den. Så för er som kanske vill läsa Tape: titta inte på blurben som jag bifogar här under. Om inte: läs och njut av den briljanta säljtexten!

Recension kommer förhoppningsvis imorgon ;)



Klicka på bilderna för att komma till originalhemsida!

No comments:

Post a Comment