Sunday, October 29, 2017

"Recension kommer i veckan"

Hur många gånger har jag skrivit den meningen, månntro? (Många.) Och hur många gånger har jag sen faktiskt publicerat ett inlägg "i veckan"? (Inte så många.)

Ofta är det dessutom höjden av lathet som ligger bakom, för när jag vågar mig på att skriva "kommer i veckan" är det för att jag redan HAR skrivit färdigt recensionen. Det vill säga, allt utom introt, med utvalt citat och kort beskrivning av handlingen. Att det ska vara så jobbigt att bara ta fram boken och fixa den lilla detaljen? Kan dröja veckor för mig om jag inte får det gjort det första jag gör.

Men även om jag bloggat väldigt väldigt lite har jag läst en hel del. Så recensioner på:

• De förlorade av Henrik Fexeus
  • #Seriöstdeträckernu av Marie-Chantal Long
  • Århundradets kärlekssaga av Märta Tikkanen
  • Fåglarna av Lars Gustafsson
  • The Darkest Part of the Forest av Holly Black
dyker väl upp, om inte "i veckan", så åtminstone i närmaste framtiden. Plus lite andra bokrelaterade inlägg! De kräver dock att jag tar fram kameran så vem vet hur lång tid det kommer ta, haha.

Foto av Thomas Karlsson härifrån.

Annars vill jag tipsa om Lars Gustafsson-stipendiet! Det gäller för dem mellan 16 och 21 år gamla som "verkar i Lars Gustafssons anda" vilket är ett väldigt brett koncept, då han publicerade nära 100 verk inom olika genrer och stilar och skrev prosa, poesi och essäer. Men jag skulle säga att åtminstone en del av det handlar om nyfikenhet, att utforska människan och världen, hela tiden se den stora bilden men förmedla den genom de små detaljerna. Ungefär?

Info hittar man hos VLT, men man ska skicka sin ansökan (tänk ett kort brev om dig själv och ditt skrivande!) och alster (det finns inga exakta angivelser, men tänk på vad juryn kan tänkas vilja läsa när du väljer ut texter att skicka. Kanske inte något alltför långt? Utan hellre två-tre korta som visar lite bredd á la Gustafsson) till erik.jersenius@mittmedia.se.

Deadline är 1:a mars, stipendiet ligger på 50 000 kr. Lycka till!