Friday, September 18, 2015

Så mycket spännande så lite tid (Book Haul)

Jag har en låååång lista på ännu olästa rec-ex hemma för tillfället som droppat in hos mig någon gång under de senaste månaderna. Tänkte visa upp dem (för de är väldigt fina allihopa!) i väntan på att kunna sätta tänderna i dem. (Det känns tyvärr som att det kan dröja... för tillfället hinner jag nästan bara läsa om helgerna.)


Först ut kommer:
Röd drottning av Victoria Aveyard
Monstrumologen av Rick Yancey
Trolldomsakademien: Isskeppet av Peter Bergting
After: När vi tvekade och
After: När vi föll av Anna Todd




Sedan har vi:
Det är dags att inte freaka ut av Stephanie Tromly
Släppa taget av Katarina von Bredow
Tre avtryck av himlen av CH Wahlund
Sista riket av Brandon Sanderson
Lollo av Linna Johansson
Arytmi av Fredrik Frängsmyr
Dockskelettet av Holly Black

Utav dessa har jag påbörjat Arytmi, men den ligger lite på is medan jag läser Röd drottning som ska diskuteras i bloggbokcirkel nu på söndag. 

Visst är de fina allihop? Kliar i mig av att läsa några av dem typ NU (!!!). Speciellt en rosablå bok jag nämnt tidigare, som jag tänkt läsa så fort jag fick den men nu sparar lite på. Och den högst upp till vänster. Och Bredows. Det mesta faktiskt.

Och anledningen till att jag har så mycket intressant liggande oläst hemma "och samlar damm"? Jo, dessa:




Kristin Lavransdotter: Brudkronan av Sigrid Undset
Como Agua Para Chocolate av Laura Esquivel
The Great Gatsby av F. Scott Fitzgerald

Det här är alla väldigt intressanta böcker de också, men sådana som läses till mina IB-kurser (Svenska A Litteratur, Spanska B, Engelska A Language & Literature) och därför ska analyseras, diskuteras och skrivas uppsatser om. För att inte tala om att vi plöjer igenom dem i rask takt! 

Detta är också en anledning till att bloggen varit lite stillastående på sista tiden. Men jag ska försöka bättra mig på den punkten ;) Har ni förresten någon fråga om IB; kurserna vi läser och vad vi gör, så är det bara att fråga på! (Tänker då speciellt blivande gymnasieelever, men även andra förstås)


Så här ser för övrigt mitt ex utav Kristins Lavransdotter ut! Är lite frustrerande att inte kunna anteckna i boken (som är skolans) men post-it metoden funkar fint!

Hade en tio minuter lång "föreläsning" / presentation (IOP-övning kallade vi det, Internal Oral Presentation) igår där jag analyserade feministiska undertoner i romanen (temat var valfritt). Det var nervöst men faktiskt väldigt roligt.

Är man intresserad av en nordisk klassiker som behandlar feministiska frågor är det här nog en av de bästa romanerna att läsa. Så länge man är beredd på att vilja banka vett i huvudpersonerna då och då och inte är rädd för en massa drama, vill säga!

I vilket fall som helst en väldigt tacksam roman att diskutera och jobba med i klassmiljö :)

5 comments:

  1. Ojj gud, det var inte några böcker! Är lite nyfiken på Lilla, men också lite tveksam då den inte direkt verkar som min bok ... ser fram emot att läsa vad du tycker!

    Och ååh vilket intressant ämne du valt till din presentation, låter ju faktiskt rätt så intressant att gå på dendä r skolan ;D bara dumt om det blir stressigt :/

    ReplyDelete
    Replies
    1. LOLLO* menar jag förstås! Ugh, hatar autokorrekt ...

      Delete
    2. Jag är jättetaggad på Lollo! Precis som du säger är det kanske inte typen av bok jag vanligtvis läser, men ser ändå OTROLIGT mycket fram emot det :D

      Och ja, IB (som är ett program och inte en enskild skola) är jättehärligt även om det är stressigt ibland! Litteraturkurserna är fantastiska, man lär sig väldigt mycket. Tror det finns ett par IB-skolor i Finland också? ;) ;)

      Delete