Tuesday, June 9, 2015

Rapport från två bloggträffar

I maj månad var jag på två olika bloggträffar hos förlag och fick lyssna på författare och träffa andra bokbloggare (och fika!). Tänkte att jag kunde skriva lite kort om dem och visa lite bilder (som inte är mina eftersom jag var orutinerad och inte tog några, så jag tänker låna fritt).

Först ut: Åttonde maj var det träff arrangerad av Opal, Natur & Kultur, Semic och Berghs.

Bilden lånades härifrån. (Opals facebook)
Jag gick dit tillsammans med Frida från Booklovin vilket var jättetrevligt! Vi var ute i god tid också och lyckades hitta rätt med hjälp av Google Maps till Natur & Kulturs fina byggnad. Däruppe serverades det fina minipizzor (tips för mingelmat: det var supergott!) och jag pratade kanske inte med jättemånga, mingel är rätt svårt, men det var ändå trevligt.

Böckerna vi pratade om var Fangirl, Half Bad, Kickar och Nattsagor för sömnlösa. Författarna för de två sistnämnda, Staffan Cederborg och Johanna Wester, satt och pratade med och svarade på frågor från suveräna Johan Unenge. 

Det som fastnade mest var nog Staffans upplägg till sin berättelse, att han helt enkelt velat "utforska tillit" och sedan byggt en berättelse om det. Men Joanna var också väldigt intressant att lyssna på, för man kunde verkligen känna igen det säregskriftliga språket i henne som person. 

Därefter: Träff hos Bonnier Carlsen den 26:e maj

Visst ser det mysigt ut?! Bild härifrån. (BC's facebook)

Den här gången träffade jag Rebecca från Bokintresse/Rebeccas Bokblogg och åt tidig middag + gick med henne till träffen. Det här med att stämma träff med någon man inte känner och inte har någon aning om hur hen ser ut har varit jätteroligt och lite spännande för mig som oftast är blyg. 

Böckerna vi pratade om den här gången var Stjärnstenen och Huset Mittemot. De är båda böcker för något yngre läsare än jag, men otroligt slukbara och intressanta. De hade liknande panelsamtal som på förra träffen, denna gång med Alex från Alexbokhylla som haft praktik på förlaget. 

Jag kommer nog ta med mig det samtalet länge, fick en riktig inspirationskick ifrån det. Att Jo Salmson var så otroligt uppmuntrande om allt med bokvärld att göra tyckte jag speciellt var skönt att höra.


För mig blev nog den andra bloggträffen lite mer utav en succé. Dels hann jag lära känna Rebecca ganska bra precis innan, men jag tror också att nervositeten jag känt på första träffen hunnit rinna av. Hann prata en del med Frida från Photosandbooks och så klart de båda författarna (det missade jag på första träffen) vilket är så oerhört intressant. Och roligt. 

Vill tacka båda förlagen för otroligt trevliga träffar! Och ber om ursäkt till dem som eventuellt tyckte det här inlägget var lite tråkigt ;)

PS! Ett tips är att vara lite rutinerad och ta med sig böckerna så att författarna kan signera dem när man träffas. Om man är en sån som tycker om signerade böcker, alltså. 

No comments:

Post a Comment