Tuesday, April 22, 2014

Origin - Jennifer L. Armentrout

"I would do it all over again" 
- basically allt de sa i hela boken.

Usch, usch, usch, vilket fult omslag :(
Nu råkar det vara så att en sammanfattning av Origin skulle innehålla så ofantligt mycket spoilers och förstöra hela tredje boken om man inte hunnit läsa den än, så jag tänkte skippa det helt och hållet. Tänker man läsa Origin har man trots allt antagligen redan läst (eller tänker läsa) dess föregångare!

En klar fördel med den här boken jämtemot de andra är att historian berättas växelvis ur Kats och Daemons perspektiv. Det förhindrade Kats röst från att bli utsliten, och helt ärligt tycker jag Daemon är mer intressant när man vet vad han tycker och tänker, gentemot när man försöker gissa sig igenom all hans attityd.

Som jag skrev fetstilt ovanför omslaget så är den särklart vanligaste repliken i boken "I would do it all over again." Denna används för att trösta en karaktär som känner sig skuldmedveten över något som hänt eller någons död (Armentrout har till skillnad från Stephenie Meyer inga problem med att mörda karaktärer höger som vänster) och i 90% av fallen får den tröstande karaktären samma replik kastad tillbaka på sig när denna drabbas av skuldkänslor. Ett riktigt kretslopp med andra ord. Helt ärligt hade jag ingenting emot det, karaktärerna är precis så pass bra att de kan göra lite vad som helst och det blir ändå underhållande.

Lite spoilers (markera för att läsa) jag brydde mig ärligt talat inte ett dyft när Ash, Andrew, Matthew eller hon kvinnan dog, vilket gjorde deras dödsfall lite onödiga. Däremot blev det rätt känslomässigt när Paris dog, jag tyckte verkligen synd om Luke. Sen en sak bara: vem åker och gifter sig i ett sådant läge?! 

Min egentliga reaktion efter att ha läst ut boken:

HOLY CRAP VILKET SLUT!!! Jag vill inte säga något för jag vill inte spoila, men... åh vilken cliffhanger. Jag är så glad att Armentrout avslutade starkt inför sista delen, nu kommer det bli omöjligt att inte vilja läsa nästa bok, till skillnad från Onyx som jag tyckte hade ett ganska svagt slut. Det här var otroligt spännande!

Betyg: Efter Onyx (andra boken) var jag ganska osäker på om jag verkligen ville fortsätta läsa den här serien. Jag har lite svårt för långa serier med många böcker nämligen, standard trilogierna eller till och med duologier är större favoriter. Men jag har verkligen ändrat åsikt om åtminstone den här  serien, även om jag tyckte fem böcker lät lite mycket. Den blir bara bättre och bättre!

Origin

No comments:

Post a Comment