Friday, December 27, 2013

Tips: Barnboksakademins Krönikor

Precis innan jul satt jag och ströläste lite olika bok- och författarbloggar och snubblade in på Barnboksakademins hemsida genom en länk. För att vara helt ärlig tyckte jag inte att de lät jättespännande direkt, de där krönikorna. Men jag läste den som länkats. Och sen en till. Och så fortsatte det.

Krönikorna är skrivna av olika svenska barn- och ungdomsförfattare, och även om jag inte gillade allihop så fanns det många jag tyckte var både intressanta, roliga och träffsäkra. Till exempel blev jag helt paff när jag läste Mårten Melins En dikt kan säga mer än tusen bilder. Jag satt mest och skumläste och skulle egentligen inte gjort övningen i krönikan, men när han skrev "Nej, läs inte vidare med detsamma. Gör det nu", så kom jag i alla fall fram till en mening. Världen är orättvis. Gissa om den dök upp som första exempel i krönikan? Det är sådana saker som får en att vilja läsa vidare, när man överraskas och känner sig personligt tilltalad av texten. Supersmart.

Jag rekommenderar alla bokintresserade att surfa in en stund till hemsidan och kanske ögna igenom ett par krönikor. Innehållet är helt klart intressant och handlar om barn, samhället, läsning och skrivning. Med mera. Läs och inspireras!



No comments:

Post a Comment